sobota 4. července 2015

Glutamin

Krásnou slunečnou sobotu :)

Ovesná placka s jogurtem, proteinem, jahodami, plody goji a oříšky
Zase je víkend, že? Týden tak rychle uběhne, že se ani neohlédnu a už je zase víkend, i když mě je to celkem fuk, hlavně že jsou prázdniny :D

Vy, kteří mě sledujete na facebooku jistě víte, že jsem se včera zaregistrovala na další Spartan Race, tentokrát do Tatranské Lomnice na Beast. Musím přiznat, že mám i docela strach, co si na nás organizátoři nachystají.´
Myslím, že více jak 20 km uběhnu a překážky zvládnu, snad se letos podaří vytoužená trifecta, která měla být původně v plánu až příští rok.
Možná se ptáte, proč nejdu na závěrečné 2 závody do Koutů. Důvod je takový, že nechci absolvovat 2 poměrně náročné závody v jeden víkend.

Po včerejším treninku nohou relaxuji na sluníčku, užívám prázdnin a celkově volného času :) Dnešní den jsem začala HIIT treninkem, poté následovala ovesná placka, která se mi povedla a pochutnala jsem si.

Teď už ale zpět k tématu. Rozhodla jsem se napsat o aminokyselině glutaminu, spíše taková teorie, jelikož jsem ho objednala a dříve, než udělám recenzi objednávky bych vás s ním chtěla seznámit. O aminokyselinách BCAA jsem již dříve psala zde.

GLUTAMIN


Dříve se glutamin používal zejména v lékařství na léčbu popálenin, ale časem se jeho využití posunulo směrem ke sportu, zejména ke kulturistice.

Jedná se o jednu z 23 neesenciálních aminokyselin, tudíž si ji tělo dokáže samo z části vytvořit. Ve svalové hmotě je zastoupen z 60%, takže nejvíce ze všech aminokyselin, proto je tak oblíbený v kulturistice.

Je zdrojem dusíku a je v těle vytvářen z kyseliny glutamové (jedná se o neesenciální aminokyselinu) hned na několika místech (konkrétně ve svalech a střevech).

Funkce v organismu

  • zvyšuje imunitu
  • zlepšuje regeneraci svalové hmoty
  • podporuje růst svalové hmoty
  • zlepšuje spánek
  • snižuje chuť na alkohol a sladké
  • produkce nukleové kyselina (DNA)
  • zvyšuje hladinu krevní glukózy a je proto využíván k předcházení hypoglykémie
  • stabilizuje činnost prostaty
  • zlepšuje vstřebatelnost kreatinu
  • je nepostradatelný pro mozkový metabolismus
  • vyplavuje růstový hormon po cvičení
  • ochrana svalové hmoty

Spotřeba glutaminu stoupá během stresových stavů a katabolických procesů (např. při vyčerpávajících cvičeních). 
Při nedostatečném množství L-Glutaminu ve svalových buňkách se zpomaluje celková regenerace organismu a snižuje imunita.
Doplňování této aminokyseliny zabraňuje úbytku svalové hmoty. Při pravidelném podávání potřebného množství glutaminu v období tréninků dochází k růstu objemu svalových buněk a výrazně se urychluje regenerace.

Při tréninkové zátěži byla při studiích zjištěna až 5krát vyšší spotřeba glutaminu než za normálního klidového stavu organismu. Toto vylučování způsobuje imunitní odezva svalových tkání, reakce trávicího traktu, větší tvorba glykogenu v játrech a zvyšování produkce amoniaku v ledvinách.

Z prováděných studií je známo, že již jednorázová dávka glutaminu v množství kolem 2g, přijatá na lačno, několikanásobně zvyšuje hladinu růstového hormonu a tato hladina zůstává zvýšena po dobu několika hodin. Vyplavování růstového hormonu je tedy mimo jiné i přímo závislé na koncentraci volného glutaminu v krvi. 

Vhodné je kombinovat L-glutamin s Creatinem monohydrátem. Látky se navzájem podpoří a dochází ke synergickému účinku a zvýšenému využití obou látek.


Glutamin můžeme najít v proteinových výrobcích jako je červené maso, mléčné výrobky nebo luštěniny.

Dříve jsem do glutaminu investovat nechtěla, protože jsem ho měla jako součást BCAA spolu i s argininem. Ale rozhodla jsem se, že ho vyzkouším :) Ale o tom, pro jakou příchuť jsem se rozhodla zase příště v recenzi celé objednávky :)


Dávkování

Doporučené a zdravé denní dávkování je od 10g do 40g, záleží však na hmotnosti jedince. Já, jako 50 kilová dívka nebudu přece nesmyslně pít 40g glutaminu denně, to by mi akorát poškodilo zdraví.
Moje dávkování je 5g po treninku a 5g před spaním, to je vše :)

Kupovala jsem zde

Glutamin bych doporučila všem sportovcům díky jeho pozitivním účinkům na tělo. Poradím vám, vybírejte co nejlevnější glutamin, protože každý výrobek obsahuje stejné množství glutaminu na 100g výrobku. Vyšší cenou si příplácíte jen za obal, to snad nechcete, není to tak? :)


Dnešní oběd-kuřecí, rýže a zelenina v páře
Snad vám dnešní článek něco dal a dozvěděli jste se nové věci :) Napiště mi, jestli se vám líbí takové formy článků, nebo byste raději chtěli něco ze života.

Kdo jede taktéž na Spartan Race do Lomnice? :)

Užíváte glutamin nebo jiné aminokyseliny?

FACEBOOK ZDE 
INSTAGRAM ZDE

Wendy

Žádné komentáře:

Okomentovat